Budapesti Távhőszolgáltató Zrt.
A Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. (FŐTÁV Zrt.) 100 százalékban Budapest Főváros Önkormányzatának tulajdonában lévő vállalat, közszolgáltatási szerződés keretében szolgáltat hőenergiát a fővárosban.
- Magyarország legnagyobb távhőszolgáltatója,
- 8 különálló hőkörzettel és 4 blokk fűtési rendszerrel rendelkezik, amelyekkel 238.000 háztartást (Budapest teljes lakosságának 30 százalékát), és 7000 további fogyasztót lát el távfűtéssel.
A távhő előnyei az egyéb fűtési módokkal összehasonlítva:
- Kényelmes – legmagasabb komfortfokozat, rendelkezésre állás: 99,88 százalék
- Biztonságos – nincs tűz, robbanásveszély, nincs szén-monoxid mérgezés
- Környezetbarát – tüzelőanyag megtakarítás és üvegházhatású gázkibocsátás csökkentés, hulladék- és megújuló energiák felhasználása
- Versenyképes – az egy m2-re eső távfűtés költsége Budapesten alatta marad a gázfűtés költségének
„Bármilyen energiaforrásból – de különösen a települési hulladékok energetikai hasznosításából és a megújuló energiaforrások egyre növekvő hányadából – biztonságosan, környezettudatosan nyújt hőszolgáltatást.”
Bővebben: fotav.hu
A HungAIRy LIFE integrált projektben megvalósuló akciók
„Kéménymentes belváros” fejlesztési terv
Budapest belvárosi kerületeinek hőenergiával történő ellátása a környezetbarát, kevesebb szennyezéssel járó távfűtési szolgáltatás terjesztését célozza. A „Kéménymentes belváros” program kivitelezése során első lépésként két távvezetékpár elhelyezése történik az Erzsébet hídon, ami a Kelenföldi Erőmű és a belvárosban élő potenciális felhasználók között teremt összeköttetést. Innen további lépésként egy stratégiai vezeték épül a Keleti Pályaudvarig és a Városházánál lévő távfűtési összekötő pontig.
Az összekötő vezeték építésével párhuzamosan a FŐTÁV Zrt. az érintett helyi vezetőkkel együttműködve kidolgozza a „Kéménymentes belváros” távfűtési fejlesztési tervet, amely meghatározza a fejlesztendő területeket, az egyes intervenciós egységek beruházási költségeit és a környezetvédelmi nyereség (szennyezőanyagok kibocsátásának csökkenése) és az energiahatékonyság növelésének sebességét. Ezzel megoldódik a szilárd fűtőanyaggal működő egyéni fűtési rendszerek problémája, amely a helyi por- és üvegházhatású gázkibocsátás legjelentősebb forrása. Ezáltal csökken a por és egyéb környezetkárosító anyagok kibocsátása.
A „Fővárosi Állat- és Növénykert” (FÁNK) fejlesztési terv
A FŐTÁV Zrt. a FÁNK területén jelenleg 26 épületet lát el geotermikus hőenergiával (a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. felesleges hőenergiájával). A FÁNK területén további épületeket vizsgálnak meg a lehetséges CO2 és por kibocsátás modellezésének szempontjából, amely az épületeknek a jelenlegi távfűtő hálózathoz való kapcsolásával érhető el. Ily módon a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. által kinyert termálvíznek Budapest fürdőiben biztonságosan használható hőmérsékletre történő hűtése során az energia nem vész el, hanem hőenergiaként (újra)felhasználható a rendszerbe újonnan bekapcsolt fogyasztók által.
A zöld energia népszerűsítése okos mérőkkel és mobil alkalmazással
Okos méréssel egyedi hőközponttal rendelkező háztartások egyéni fogyasztását tudják mérni a résztvevő családok számára nyomon követhető módon. A tervezett mobil alkalmazás célja, hogy segítsen a fogyasztóknak a fogyasztási szokásaikat mérni online és egy mobil alkalmazás, valamint központi adatgyűjtés segítségével. Így folyamatosan nyomon követhetik a felhasznált hőmennyiséget és az új, környezetbarát fogyasztási szokásaik következtében megspórolt CO2 mennyiségét. Nemzetközi példák azt mutatják, hogy a fogyasztók 95 százalékánál jó irányba változtak a fogyasztási szokások.
„Kéménymentes belváros” és FÁNK – információs napok
Az új vásárlók bevonása elősegíti a környezetbarát távfűtés további terjesztését a főváros központi részein. A cél elérése érdekében évente 3 információs nap szervezése szükséges. A rendezvények helyszíne a budapesti városháza lesz, mivel ez lesz az első távfűtéssel fűtött épület a belvárosban. A nyilvánossággal való aktív kommunikáció biztosítja a fejlesztési irány folyamatos nyomon követését és az aktuális fogyasztói igényekkel való egyezését. Ezenkívül a nyilvánosság tudatosságának növelése érdekében az eredményeket egy interaktív képernyőn jelenítik meg a városháza előtt.